Регулятор страхового ринку України - Національний банк України, вступивши в права, схоже, завершив термін ознайомлення і почав наводити на ринку порядок.
НБУ вже неодноразово зазначав, що на відміну від ринку страхування життя, на якому ситуація стабільна і прогнозована (на 7 компаній припадає 96% платежів ринку), ринок ризикового страхування вимагає більш посиленого контролю через проблеми з фінансовим станом компаній . На першому етапі вивчення ринку було відразу виявлено 46 страховиків фінансовий стан яких не відповідає нормативним вимогам. Список компаній не був оприлюднений, але можна спрогнозувати, що це в основному ризикові страховики. А значить, саме їх кількість може до кінця року значно скоротитися.
Основна причина цього, на думку НБУ, не виконання вимог нормативів платоспроможності і достатності капіталу, значення якого з 30 червня 2020 встановлено на рівні 100%. Щоб їх виконати потрібні додаткові вливання в страховий бізнес, на що у деяких акціонерів немає бажання, оскільки посилений контроль регулятора мінімізує можливість здійснення схем (виведення коштів, зменшення оподаткування тощо) через страхування. А у деяких власників бажання є, але немає можливості довести легальне походження своїх коштів або знайти легальні інвестиції, що зараз теж не просто, оскільки їх частоту треба буде доводити регулятору.
Якість активів.Про те, що основною проблемою страхового ринку була і залишається якість активів, відзначала раніше в своєму інтерв'ю перший заступник голови НБУ Катерина Рожкова. Для кращого контролю НБУ мав намір розділити всі ризикові компанії на 4 групи.
1-я група суспільної важливості в неї потрапили 11 найбільших страхових компаній з нормальною якістю активів: депозити і ОВДП і займають 53% ринку. До 2-ї групи були віднесені 15 компаній, які за обсягами мають 17% ринку. Якість їх активів, як то кажуть, "будемо подивитися". Компанії суттєвої важливості 3-ї групи це 27% ринку і їх 66. Прийнятні активи вони мають, але їх недостатньо. У їхніх активах велика частка прав вимог до перестраховиків, нерухомість і земля, яка значно переоцінені.
І 4-я група: найбільша за кількістю (77 компаній). Їх частка - менше 2%, тому ризиків для ринку вони практично не несуть. Решта компаній, або "сплячі", або не подають звітність.
Можна спрогнозувати, що більше шансів залишити ринок є у компаній 3 і 4 групи, оскільки вимоги великі, а обсяги немає. При цьому саме страхові компанії третьої групи у регулятора найбільше викликають побоювання. Так як на них припадає значна частина ринку, а це значить, може постраждати багато клієнтів. Адже Фонду гарантування страхових виплат за ризиковими договорами страхування немає, і його створення не планується.
Крім того, за даними НБУ, оприлюдненими на його сайті, операційна ефективність українських страховиків non-life залишається невисокою. Високий рівень combined ratio (сума коефіцієнта витрат і коефіцієнта збитковості) протягом минулого року залишився майже постійними і досягав 56% надходжень страхових премій.
Показник збитковості ризикових видів страхування (loss ratio) за результатами третього кварталу 2020 року становив 18%. Але на думку НБУ викликано особливостями відображення розформування резервів по збитках в авіаційному страхуванні цивільної авіації, сформованим в першому кварталі. Якщо виключити цей одноразовий ефект, то збитковість страховиків виросла до 41%. Для обов'язкових видів страхування вона вище і досягає 53%, для добровільного страхування - 38%, що більше ніж у другому кварталі.
Структура власності. Дії НБУ. Є ще одна не вирішена проблема на ринку, яка може привести до змін на ньому це непрозорість структури власників. Раніше на це не звертали особливої уваги, головним критерієм фінансової стабільності створюваної компанії було підтвердження наявність коштів на внесення до статутного капіталу, що підтверджувалося випискою з банку. Як раніше розповідав представник колишнього регулятора ринку Нацкомфінпослуг, вибіркова перевірка таких довідок, у однієї створюваної компанії показала, що вказане в документах відділення банку такий документ не тільки не видавало, але і не мало повноважень на такті дії.
"Страховий ринок не такий прозорий, як банківський. Ми з легкістю назвемо власників всіх українських банків. А ось з реальними власниками страховиків буде складніше. За нашими оцінками, 70-80 компаній мають непрозору структуру власності", відзначала Рожкова в грудні 2020 року. Однак у квітні 2021 року начальник управління ліцензування страхових компаній Департаменту ліцензування НБУ Дмитра Смаля, повідомив, що близько 100 страхових компаній сьогодні мають непрозорі структури власності, орієнтовно 90 власників набували істотну участь в компаніях без погодження Національного банку України або попереднього регулятора Нацкомфінпослуг ,
Він також вказав 4 класичні схем приховування бенефіціарів власників.
Перша-це "футбольні команди" - пакет акцій компанії "дробиться" на номінальних акціонерів так, щоб кожен мав менше 10%, оскільки придбання такого пакету акцій не вимагає згоди регулятора. Але при такому розкладі в разі потрапляння компанії в скрутне становище не з ким буде вести комунікацію з проблемних питань, зокрема надання додаткової фінансової підтримки.
Друга схема - номінальні господарі. Ситуація, при якій в компанії кілька акціонерів, не є справжніми, а лише приховують під своїми прізвищами реальних власників. Наприклад, один з таких кейсів, коли власниками однієї компанії є помічниця і син народного депутата. Існує дуже висока ймовірність неформального впливу на діяльність компанії.
Третя - це трастові конструкції. Українські бенефіціари можуть ховатися від розкриття, користуючись іноземними (офшорними) компаніями, іноземними номінальними власниками акцій або трастами. Нерідкі випадки, коли такі особи з Белізу або Кіпру можуть бути засновниками або керівниками численної кількості інших компаній.
Четверта - "закольцовкі". Це ситуація, коли страховик де-факто володіє сам собою. Тоді як власником міноритарного пакета може бути маловідома фізична особа. Це ситуація, коли власник начебто є, а ніби і немає.
Щоб припинити ці схеми, Національний банк України 16 квітня затвердив вимоги до структур власності постачальників фінансових послуг, передбачивши чіткі критерії їх прозорості. Даний документ вступив в силу на наступний день. Розкрити повністю структуру власності компанії повинні до 17 червня 2021 року і протягом шести місяців, з дати вступу, в силу нових правил, тобто до 17 жовтня 2021 року, якщо не все просто з власниками виправити цю ситуацію і привести їх у відповідність з новими вимогами.
Якщо компанії цього не зроблять, вони отримають офіційне повідомлення НБУ про непрозорість структури власності, і майбутньої перспективою втратити ліцензію.
Останні регуляторні дії НБУ. Регулятор неодноразово, у багатьох публікаціях і зустрічах з учасниками ринку відзначав, що в звичному раніше стані ринок знаходиться, не буде і покарання за неналежне становище компаній піде.Але чи то ринок, який звик до ліберальних підходів Нацкомфінпослуг, не вірив в можливу чистку, то чи кожна компанія окремо сподівалася, що її це не торкнеться, але заходи впливу, що приймаються комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг НБУ в квітні для багатьох стали шоком. І схоже, ринок увірував словами Національного банку, що 2021-й стане роком активних дій на небанківському фінансовому ринку.
Так розглянувши складені акти по 50 страховим компаніям, за порушення фінансових нормативів і невиконання вимог законодавства, 20-ти з них було рекомендовано усунути порушення, у 17 тимчасово зупинені всі ліцензії, ще вісім страховиків надали інформацію про самостійне усунення порушень, і п'ять компаній подали заяви про припинення діяльності. Частина з цих компаній є членами МТСБУ і продають поліса ОСЦПВ.
Все компанії повинні усунути порушення та повідомити регулятору про це в червні поточного року. Для страхових компаній з їх численними фінансовими операціями, пов'язаними з договорами, платежами, виплатами, перестрахуванням, партнерами і т.д. це дуже короткий термін і велике випробування.
Але головне щоб в цей період вони не забули виконувати вже взяті зобов'язання перед клієнтами і здійснювати страхові виплати в призначеному обсязі і у визначені терміни. А, схоже, це відбувається оскільки НБУ став отримувати скарги, що компанії у яких були припинені ліцензії відмовляють клієнтам у виплатах посилаючись на цей факт. Тому в даний період збільшується значимість експертних сайтів таких як British Insurance для того, що б клієнт мав актуальну інформацію про стан компаній, їх надійності.
Оскільки, як зазначали в НБУ, наступний етап роботи по ретельній перевірці структур власності на ринку "закипить" вже в червні, а друга хвиля почнеться в жовтні цього року. Можна зробити прогноз, що страховий ринок за цей рік дуже сильно зміниться, деякі компанії його покинуть. Але навіть тим, хто залишиться заспокоюватися не слід. Ще одним непростим випробування для них стане перехід на вимоги Евродиректив Solvency II.
Так, страховий ринок України дійсно чекають серйозні зміни. Але керівникам і акціонерам страховиків варто поборотися за виживання, з огляду на великі перспективи ринку після його очищення.
По-перше, страховий сектор переживає пандемію і карантин легше, ніж інші ринки. Оскільки страховки купуються, а страхові випадки, зокрема по автострахуванню, через скорочення поїздок скорочуються. А автострахування є драйвером ринку, так як на нього припадає - більше третини премій.
На думку регулятора, перспективними напрямками можуть стати страхування іпотеки, яка останнім часом показала зростання через зниження ставок, агрострахування, медстрахування. На страховий ринок також можна перекласти страхування від нещасного випадку на виробництві, що працює в багатьох країнах. Аналогічно може розвиватися і накопичувальне страхування, пенсійне забезпечення через страхову компанію, що дозволило зняти соціальну напругу населення і дати нові можливості для накопичення додаткової пенсії. Крім того, в країні величезний будівельний ринок в якому є серйозний потенціал і великі можливості для страхових компаній.
Нещодавно Верховна Рада ухвалила законопроект щодо вдосконалення правового регулювання страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою. І нехай документ прийнятий тільки в першому читанні є всі шанси його остаточного затвердження і надання агрострахування зелене світло.
Крім того парламентська фракція "Слуга народу" має намір ініціювати введення державного страхування на випадок надзвичайних ситуацій, а Державна екологічна інспекція України ввести обов'язкове екологічне страхування для підприємств, що забруднюють навколишнє середовище.
Тобто. схоже, державні органи нарешті починають розуміти переваги страхової послуги, прикро тільки, що для цього необхідно було стільки багато часу.